• 2 sierpnia 2017

Wszystko zależy od zapachu

Wszystko zależy od zapachu

285 285 ScentGuru

Aromat jest potężnym przekaźnikiem, które może zarówno negatywnie, jak i pozytywnie, wpływać na wrażenia odbiorcy.

Zapach jest złożonym przekaźnikiem, od mechanizmów fizjologicznych do jego transformacyjnych mocy.

Aromaty oraz wonie są produktem mikroskopijnych cząstek stałych w powietrzu. A wszystko za sprawą „złożoności”, ponieważ proces przemieszczania się powietrza odbywa się przez odparowywanie związków („parowanie”). Związki te są dostrzegane przez ludzi i inne zwierzęta w bardzo niskich stężeniach i to, w jaki sposób są odbieranie zależy od właściciela nosa.

Wychwycenie aromatów odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu, od stymulowania apetytu po wybór partnera.

JAK DZIAŁA ZAPACH?

Ludzie mają około 350 funkcjonalnych genów węchowych. W porównaniu z 1100 znalezionym u myszy, wydaje się, że jest to trywialna ilość. Mamy jednak zadziwiająco dobry zmysł odczuwania woni. W niektórych testach zapachowych, ludzie są zdolni do uzyskania lepszych wyników od szczurów, psów, a nawet chromatografu gazowego. Geny węchowe są zlokalizowane wysoko na opuszce węchowej i przekazują informacje zwrotne do układu limbicznego, który reguluje emocje, zanim nastąpi rozpoznanie poznawcze w korze mózgowej. Krótko mówiąc, emocjonalna więź lub połączenie następuje przed intelektualną reakcją.

SYTUACJYJNE ZALETY ZAPACHU

Biorąc pod uwagę, że zapachy są przetwarzane głównie przez centra emocjonalne, mogą mieć znaczący wpływ na nastrój i zachowania. Samo wspomnienie i przewidywanie zapach ma mierzalny wpływ na nastrój i zachowanie.

Kiedy w kasynie został wprowadzony przyjemny zapach, zauważono wzrost pieniędzy w automatach o 45%. Podczas badania konsumenckiego ludzie postrzegali szampon jako lepszy po poprawieniu zapachu (i tylko zapach został zmieniony). Po wprowadzeniu zapachu wanilii u chorych na raka, którzy poddawali się badaniu rezonansowi magnetycznemu, 63% z nich stwierdziło mniej lęku związanego z tym doświadczeniem. W kilku eksperymentach stwierdzono, że mięta pieprzowa poprawiają osiągnięcia wśród sportowców i podczas pracy. Jeśli chodzi o wspomnienia, ludzie 100 razy bardziej są w stanie coś sobie przypomnieć bazując na zapachu, niż na podstawie tego co widzą, słyszą lub dotykają.

W przypadku zwierząt i ludzi, zapach ma istotną rolę w identyfikacji oraz wykrywaniu partnerów. Kiedy interakcją ludzi towarzyszy przyjemny zapach, postrzegają swoje towarzystwo jako bardziej atrakcyjne niż interakcje związane z neutralnymi lub nieprzyjemnymi zapachami.

Zapach jest potężnym przekaźnikiem, które może negatywnie i pozytywnie wpływać na wrażenia odbiorcy.

KORZYŚCI Z ZAPACHÓW

Zapach jest integralnym i silnym czynnikiem tworzenia wspomnień, wpływającym nie tylko na nastrój, ale również na nawiązywanie kontaktów. Od transportu po opiekę zdrowotną oraz gościnność, sprzedaż detaliczna w kasynach i wielu innych miejscach, Prolitec ma ponad 20-letnie doświadczenie w opracowywaniu zapachów i dostarczaniu rozwiązań spełniających spełniając różnorodne potrzeby biznesowe. Skontaktuj się z nami już dziś, aby uzyskać więcej informacji na temat sposobów doskonalenia Twojej firmy.

Jacek Bylicki

Autor
Arkadiusz Szacho-Głuchowicz
Scent DNA: Lime Blossom