• 26 lipca 2017

Genie – rozwiązanie na nieprzyjemne zapachy w toaletach.

Genie – rozwiązanie na nieprzyjemne zapachy w toaletach.

285 285 ScentGuru

Lotnisko Zaventem w Brukseli miało problem. Ankiety podróżujących wykazały, że w przypadku wszystkich nowoczesnych obiektów usługowych jako głównych węzłów tranzytowych, akurat to międzynarodowe lotnisko cieszyło się uznaniem za bycie, dosłownie mówiąc, śmierdzącym. Respondenci badania stwierdzili, że toalety w obiekcie wyglądały na nieczyste, a całe miejsce wydawało się, że pachnie nieprzyjemnie, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Co więcej, rozwiązanie tego problemu nie było tak oczywiste. Przy tak wielu osobach przechodzących przez cały dzień – często również przewożących bagaż podróżny i noszących ubrania, które mogą nie być najświeższe – praca włożona w utrzymanie lotniska w czystości nie jest tak prosta jak w przypadku innego obiektu.

Dla zarządu lotniska był to niemały kłopot. Oznaczało to, że prawdopodobnie wszystkie osoby przylatujące do Brukseli, i wychodzące z lotniska do miasta, były witane przyjemnym zapachem. Również podróżujący, którzy odlatywali z Brukseli musieli się zmierzyć z tą samą nieprzyjemną wonią. Dla wszystkich nie było to odpowiednie odczucie do zapamiętania. Oznaczało to również, że każdy sklep i kawiarnia w porcie lotniczym musiały zmagać się z nieprzyjemnym zapachem, a przecież podróżujący to potencjalni klienci z czasem do spożytkowania, tym samym wydający pieniądze podczas oczekiwania na lot.

Dlaczego klienci reagują na zapachy?

Sytaucja wymagała natychmiastowych działań, a wynikało to z faktu, iż zmysł węchu łączy się bezpośrednio z systemem limbicznym, starożytnym systemem w mózgu, który kontroluje nasze najbardziej podstawowe emocje i impulsy, takie jak odczuwanie przyjemności, gniewu i strachu. Pomijając racjonalne fukncjonowanie mózgu, zapachy mogą subtelnie wpływać na nas, jednocześnie również w potężny sposób, tworząc silne powiązania emocjonalne, o których nawet nie zdajemy sobie sprawy. Dlatego zapach bryzy wyzwala silne emocje lub wspomnienie, choć dokładnie możemy nie być w stanie wskazać z czym nam się on kojarzy.

Świadomie lub nieświadomie, klienci poprzez interakcje z daną marką tworzą o niej swoje odczucia, w ten sam sposób są formowane nasze odczucia odnośnie innych osób, czyli tworzone są poprzez interakcje, jak również odczuwając ich zapach. Ze względu na głębokie powiązania emocjonalne tworzone za pomocą zapachów, ludzie mają skłonności do kojarzenia cech z aromatami, pomijając wszystko co jest racjonalne. Na przykład, ludzie poddani pewnemu badaniu, ocenili hipotetyczną osobę, która pachniała sosną jako bardziej inteligentną, towarzyską, atrakcyjną oraz odnoszącą sukcesy niż ta, która pachniała cytryną.

Zapachy w momencie zakupów

Badania pokazuję, że tworzenie pozytywnych wielozmysłowych doświadczeń u klientów w momencie zakupu zwiększa sprzedaż. Jednak jeśli chodzi o sklepy na lotnisku Zaventem, część doświadczeń związanych z ich markami – zwłaszcza podczas szczytowych godzin, kiedy obsługiwali większość klientów – obejmowała nieprzyjemny zapach i wrażenie, że toalety są nieczyste. Specialiści ds. badania rynku dowiedli, że 94% ankietowanych klientów twierdzi, że czystość toalety odzwierciedla wizerunek całej placówki i że nie będą wracać do tego miejsca, jeśli toalety są niehigieniczne. Z drugiej strony, badania wykazują, że przyjemny zapach, właściwie zastosowany, może zrekompensować inne niedogodności, jak w przypadku nieładu w sklepie, czy też napięcia podczas podróży lotniczych.

Rozwiązanie na przyjemny zapach w toaletach

Aby rozwiązać ten problem, na lotnisku Zaventem w łazienkach i pomieszczeniach bagażowych została zainstalowana technologia aromatyczna firmy Prolitec, które neutralizuje nieprzyjemne zapachy, łącząc w powietrzu świeży, przyjemny zapach lawendy. „Genie” firmy Prolitec jest kolejną generacją w tej technologii. Elastyczny system neutralizacji zapachów Genie może poprawiać powietrze w dużych pomieszczeniach z wysokim natężeniem ruchu o powierzchni do 15 000 stóp sześciennych, ale może być zaprogramowany na konkretne potrzeby pomieszczenia o dowolnej wielkości, zapewniając, że zapach nigdy nie stanie się przytłaczający. Higieniczny system zapachowy Genie może zastąpić do 10 tradycyjnych odświeżaczy powietrza, a przede wszystkim idzie o krok dalej, neutralizując nieprzyjemne zapachy.

Na lotnisku Zaventem, efekt roztaczającego się zapachu był natychmiastowy. Nieprzyjemne wonie emitowane przez toalety zostały wyeliminowane. Na lotnisku postanowiono również zainstalować urządzenia roztaczające inne aromaty, których celem było zróżnicowanie zapachów na krytych parkingach. Jakie rezultaty? Zapytani o opinie podróżujący stwierdzili, że toalety musiały zostać niedawno wyczyszczone. To jest właśnie odpowiednie wrażenie, które zabiegani podróżujący powinni odczuwać.

Jacek Bylicki

Autor
Michał Maziejuk
Scent DNA: Patchouli