• 17 lipca 2017

Czy odpowiedni zapach ma wpływ na zwiększenie sprzedaży produktów spożywczych?

Czy odpowiedni zapach ma wpływ na zwiększenie sprzedaży produktów spożywczych?

285 285 ScentGuru

Posługując się wiedzą na temat zapachów, które wywołują, czy też potęgują głód, zwiększamy szanse na lepszą sprzedaż.

Głodni klienci kupują więcej- właśnie dlatego konsumenci nie powinni robić zakupów kiedy odczuwają głód. Udanie się do sklepu na pusty żołądek sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na porywcze kupowanie jedzenia. Jest wielce prawdopodobne, że spowoduje to więcej produktów w Twoim koszyku, a tym samym mniej pieniędzy na Twoim koncie.

Jednak głód nie jest jedynym winowajcą. Sam zapach żywności może wywołać lub spotęgować głód, co prowadzi do większych zakupów i większych wydatków. Dlatego zapach firmowy może stać się lukratywną inwestycją sprzedawców detalicznych.

Głód napędza konsumpcję

Głodny tygrys idzie na polowanie. Głodny człowiek idzie do sklepu. Głód jest podstawowym napędem. Jesteśmy gotowi wyjść na przeciw pogoni za jedzeniem, biorąc pod uwagę fakt, że osoba odczuwająca głód nabędzie więcej produktów.

Badania potwierdzają, że nie tylko ludzie będący głodni kupują więcej (zwłaszcza, jeśli nie mają listy produktów), ale również ci, którzy optymalizują spożycie kalorii. Na przykład, w badaniu, w którym kupującym pościł całe popołudnie, a potem poszedł do sklepu przed kolacją, kupił więcej żywności o wysokiej wartości kalorycznej, a większości śmieciowe jedzenie.

Zapach wywołuje i zwiększa głód

Uczucie głodu pogłębia się, gdy czujemy zapach. Wiemy to z doświadczenia: mięso na grillu lub słodki zapach świeżych babeczek sprawia, że nasze puste żołądki dosłownie dudnią. Jest to jeden z powodów, dla których sklepy spożywcze są mają obecnie otwarte dla publiki piekarnie, czy też delikatesy, dzięki czemu zapachy wydobywające się z kuchni mogą wpłynąć na zakupy, zachęcając klientów do napełniania ich pustych wózków. Jest to również powód, dla którego stoiska z degustacją żywności stają się powszechne w sklepach.

Czy odpowiedni zapach może spotęgować głód i sprzedaż? Odpowiedź brzmi „tak”. Naukowcy odkryli, że gdy zapach pieczywa został wypuszczony w supermarkecie, sprzedaż wypieków wzrosła trzykrotnie. W innym badaniu wykazano, że muszki owocówki wystawione na kontakt z zapachami żywności spożywały o 30% więcej, nawet jeśli były już najedzone. Podobne badania przeprowadzone na ludziach pokazują, że odpowiedni zapach żywności może prowadzić do przejedzenia. ( Złe wieści dla odchudzających się – zapachy jedzenia mają jeszcze większy wpływ na tych którzy są na diecie!) Kiedy konsumenci kupują zamiast jeść, zapach jedzenia przekłada się na „nadwyżkowe” zakupy.

Najlepsze wykorzystanie aromatów

Cieszymy się, że delikatesy i piekarnia są otwarte i aromaty z kuchni mogą się przedostać, ale nie docierają one do kupujących w środku sklepu. Nie zapewniają również dużej kontroli nad zapachami. Aromaty nie mogą przemieszczać się daleko, i konsekwentnie przeniknąć do obszarów, które obejmują.

Ponadto, wiele badań wskazuje, że zbieżność aromatyczna ma kluczowy wpływ na kupujących. Na przykład, zapach czekolady w dziale mięsnym nie zwiększy sprzedaży mięsa, a nawet wręcz przeciwnie. Niewłaściwie dobrane zapachy mogą mieć negatywny wpływ na sprzedaż i na czas, który kupujący spędzają w sklepie.

Jeśli zapach wypiekanego chleba zwiększa sprzedaż produktów piekarniczych, jak można uzyskać taki sam wzrost sprzedaży napojów lub w przejściu ze słodyczami? Właśnie w tych miejsca system woni może pomóc. Pozwala uwalniać konkretne zapachy w określonych miejscach, zmieniać aromat na podstawie pory dnia i innych czynników, a także używać silnego zapachu, którego celem jest wywołanie optymalnej reakcji- zamiast liczyć na to, że zapachy z piekarni są wystarczające. System zapachowy może nawet rozsiewać aromaty poza sklepem, przyciągając potencjalnych przechodzących klientów.

Korzystanie z nauki o zapachu w celu wywołania i zwiększenia głodu daje większą szansę na zwiększenie sprzedaży. Technologia AirQ firmy Prolitec zapewnia konkretne aromaty za pomocą precyzyjnego, sterowanego komputerowo systemu. Uwolnia jednocześnie całą paletę zapachów używając systemu, który nie pozostawia osadu czy też wilgoci, tylko doskonały aromat, aby spełnić cele marketingu zapachowego.

Jacek Bylicki

Autor
Michał Zych
Scent DNA: Lemongrass Ginger